Ergun Denklemi

Bugun size Turk oldugunu dusundugum bir adamin baba bir denklemini tanitacagim. Ergun Denklemi. Sabri Ergun tarafindan 1952 yilinda yayimlanmis. Bir akiskan yatagin akiskan hale gelmesi icin verilmesi gereken minimum akiskan hizini bulmaya yariyor diyebiliriz kabaca. Ahanda soyle bir sey;


Bu denklemde,
E, porozite ya da yatagin boslugu, birimsiz
rho p ve rho f, sirasiyla tanenin ve akiskanin yogunluklari, kg/m^3
g, yercekimi ivmesi, m/s^2
mu, akiskanin viskozitesi, Pa s
Umf, minimum akiskanlasma hizi diyelim, m/s
xsv, taneyle es hacime sahip kurenin capi, m oluyor.

Esitligin sag tarafindaki ilk ifade laminar akislar ikinci ifade de turbulansli akislar icin. Tabii bu denklem genel oldugu icin ikisini de kullaniyorsunuz. Bunlarin modifiye edilmisleri de var ama onlara gerek yok bana sorarsaniz. Ha simdi bizim aradigimiz ne? Umf degeri. Digerlerini direkt olarak olcebiliyoruz. Aslinda Umf i de olceriz de kim ugrasacak. Hemen hesaplayiveriyoruz boyle. Ulan ikinci dereceden denklemi o katsayilarla nasil cozuyoruz diyen gencler icin de, matlab ya da ne bileyim excel solver falan oneriyorum. Ikinci dereceden denkleme nasil indirilecegini hala daha gorememisler icin ise yapacak bir sey yok. Herkes matematige ilgi duymak zorunda degil. 4 islem yapabildigi surece sorun yok. Ikinci dereceden denklem cozmek zorunda da degil, yeter ki bununla ovunmesin.

Buralarda bir anlatim bozuklugu oldu da simdi onu duzeltmeden yollayayim. Hadi bakalim.

Ulan cok deneysel yazilar yaziyorum ha birkac zamandir. Sonumuz hayrolsun.

C u soon.

2 yorum:

  1. ben daha riccati de kaldım kardeş. ayrıca serdar ergün ile bir alakası olabilir bu adamın diye düşünmekten kendimi alamadım. sonuçta ingilizce karakterler.

    YanıtlaSil